Az internetezők 96%-a használja a Google keresőt Magyarországon. A gazdák pedig interneteznek. Tehát keresnek. (A cikk végén nézünk is pár példát, hogy néhány mezőgazdasági témában mekkora a keresések száma.) Az állításokat összekapcsolva adja magát a gondolat, ha a termelőknek szeretnénk értékesíteni, akkor hasznos, ha könnyen megtalálnak minket a Google keresőben.
Annál is inkább hasznos, mivel megjelenni
akkor
amikor
ahol
éppen valaki a termékünket vagy szolgáltatásunkat keresi, verhetetlen hirdetési időzítés.
Azaz várhatóan nagyobb a vásárlási hajlandósága, mintha csak egy véletlenszerű helyen találkozik a fél oldalas hirdetésünkkel vagy bannerünkkel. Valamikor, amikor éppen nem aktuális neki a termék. (Az is nagyon hasznos persze, de eltérő a funkiója a vásárlási ciklusban.)
Tehát a fő kérdés az, hogy vesz észre minket a Google-ben a felhasználó, ha műtrágyára, hidraulika tömlőre, traktorgumira, rendsodróra, kukoricabogár elleni védekezésre, növényvédő szerre stb. keres.
A Google találati listájának két fő része:
- Nem fizetett (ún. organikus) megjelenések (az itt történő pozíció javítással foglalkozik a keresőoptimalizálás (SEO),
- Fizetett hirdetések, melyek az organikus találatok FELETT és alatt jelennek meg. Ezzel a résszel foglalkozik a keresőhirdetés (SEM, SEA, PPC-pay-per-click hirdetés). Az itt történő megjelenést teszi lehetővé a Google hirdetési rendszere, ami Google AdWords névre hallgat.
A lenti képeken a „műtrágya árak” kifejezésre megjelent találati lista látható, bal oldalt számítógépen, jobb oldalt mobilon. A hirdetéseket jelöli a Gogole [Ad] vagy [Hirdetés] szöveggel:
Mi most csak a másodikkal fogunk foglalkozni, több okból is:
- A Marketingbistronál csak a Google AdWords keresőhirdetésekkel foglalkozunk, keresőoptimalizálással nem. A kettő eltérő terület, eltérő tudást igényel. Mint a kőműves és a tetőfedő. Mind a kettő a házon dolgozik, de más részén.
- Az AdWords hirdetéseknél gyorsabban jönnek az eredmények (=vevők) általában, míg a keresőoptimalizálási lépések inkább hónapok alatt hoznak eredményt.
- Még ha az organikus találati listában első helyen is van az oldalunk, nagy eséllyel még 4 fizetett hirdetés van felettünk. Mobilon pedig görgetés nélkül egyáltalán nem látszunk. Sőt a legalsó hirdetés is alig.
Így aki hirdet, lényegében lenyúlja a keresgélő gazdálkodókat a nem hirdetők elöl.
Hogy működik az AdWords hirdetés?
Gyorstalpaló:
- Kiválasztjuk azokat a kulcsszavakat, amikre szerintünk az ügyfeleink keresnek, és amikre szeretnénk, hogy megjelenjenek a hirdetéseink. Pl. műtrágya árak, műtrágya ár, npk műtrágya, fejtrágya, lombtrágya stb.
- Megírjuk a hirdetéseink szövegét.
- Beállítjuk, hogy milyen
- földrajzi régióban,
- eszközön
- napszakban szeretnénk megjelenni
- Beállítjuk, hogy, egy nap mennyit szeretnénk rákölteni a hirdetésre.
- Megadjuk, mennyit ér meg nekünk egy kattintás.
- Indítjuk a hirdetéseket.
Ezek a fő lépések, de ennél azért technikailag jóval összetettebb a folyamat. Ha csak ennyi lenne, mi szükség lenne a keresőmarketing szakemberre és ügynökségre, ugyebár. Mint a növényvédelem, technikailag az is csak annyi, hogy betöltjük a permetezőgépbe a gyomirtót és már csapatunk is a kukoricában. Csak van még néhány apróság és tudnivaló hozzá. 😉
Ami nagyon fontos:
Csak a hirdetésünkre kattintásért kell fizetnünk a Google-nek, a megjelenésért nem. Egy kattintás ára függ pl. a hirdetők számától, iparágtól, és sok más tényezőtől. Általában 15-80 Ft között szokott mozogni.
A hirdetések menet közben is leállíthatók, nincs kötelező vagy minimum költés.
Futhatnak akár csak pár hétig, hónapig, ami a mezőgazdaság szezonalitása miatt fontos tényező.
Mennyi keresés történik a mezőgazdasági témákban?
A Google AdWords kulcsszótervezője ad egy becslést az adott kifejezésekre történő átlagos havi keresési számokról.
Néhány találomra kiválasztott mezőgazdasághoz szorosan kapcsolódó kifejezés átlagos havi keresési mennyiségei az adott termék szezonjában, Magyaroszágon:
műtrágya: 30 000 keresés
pétisó: 8900 keresés
lombtrágya: 12000 keresés
vetőgép: 7000 keresés
kukoricabogár: 720 keresés
new holland: 5500 keresés
john deere traktor: 2800 keresés
axiál: 3000 keresés
butisan: 90 keresés
lumax: 90 keresés
növényvédő szer: 8000 keresés
mezőgazdasági biztosítás: 1100 keresés
Fontos: a Google kulcsszótervezője közelítő becsléseket ad, ennél a valós keresések száma lehet több és kevesebb is. Azonban jelenleg csak akkor láthatunk pontosabb keresési nagyságrendeket az egyes kifejezések esetében, ha elkezdünk hirdetni rájuk.
Következő blog posztban a mezőgazdasági termelők „Google AdWords rendszerén belül működő Display hálózatos („banneres”) hirdetésekkel” történő megcélzásáról lesz szó!
Szeretnétek a termékeitekkel, szolgáltatásaitokkal elérni a mezőgazdasági termelőket a keresőben?
Szuper, segítünk! Keress minket!
Ne maradj le a folytatásról, dobj egy likeot! 😉